Toyota to obecnie jeden z największych koncernów motoryzacyjnych na całym świecie. Każdy fan motoryzacji zna tę markę, a auta spod tego szyldu są synonimem jakości, bezpieczeństwa i niezawodności. Jak jednak wyglądał początek i rozwój Toyoty na przestrzeni lat?
Aby opowiedzieć początki firmy Toyota należy przenieść się w czasie do końca XIX wieku, kiedy to Sakichi Toyoda wraz z synem prowadzi w Japonii własny zakład tkacki. Interes stale się rozwijał, do tego stopnia, że w 1918 roku powstaje firma Toyoda Spinning and Weaving, by sześć lat później doczekać się własnego, automatycznego warsztatu tkackiego. W 1926 roku podjęto decyzję o założeniu nowego przedsiębiorstwa o nazwie Toyoda Automatic Loom Works. Jak łatwo zauważyć, początki firmy nie były związane z motoryzacją.
Wkrótce jednak pomysł o motoryzacji powstał w głowie Kiichiro Toyody. Wybór ten wynikał z kilku czynników, przede wszystkim z tego, że sam Toyoda był zainteresowany samochodami i znał się na nich z racji technicznego wykształcenia. Osobną kwestią był fakt, że w tamtych czasach w Japonii jeździła mała liczba aut, a nawet jeśli – były to samochody zza granicy. Toyoda wyczuł więc lukę na rynku, chcąc budować dobre, tanie auta na rodzimy rynek.
Pierwsze prototypy ujrzały światło dzienne w 1935 roku i miały symbol A1. Prototypy posiadały sześciocylindrowy silnik o pojemności 3389 ccm i 3-biegową skrzynię. Zaledwie rok po tym, auto trafiło do seryjnej produkcji – na rynku dostępne było w dwóch wersjach – AA (sedan) i AB (cabrio). Produkcja trwała do 1943 roku, kiedy jego miejsce zajął kolejny model – AC, który był dostępny do 1948 roku.
Ciekawą kwestią jest nazwa firmy. Zmiana nazwy miała miejsce w 1937 roku, kiedy siedziba firmy przeniosła się z Karai do Koromo, wtedy też firma zaczęła funkcjonować pod szyldem Toyota Motor Corporation. Warto również wspomnieć, że oprócz samochodów osobowych wśród produkowanych pojazdów znajdują się także ciężarówki, które dostępne są na rynku już od 1935 roku. To właśnie wojskowe ciężarówki były jedynym produktem, produkowanym w czasie wojny na Pacyfiku.
Koniec lat 40-tych XX wieku to specyficzny okres dla japońskiej motoryzacji, ponieważ obowiązywał zakaz produkcji samochodów osobowych dla cywilów, koncentrowano się więc na pojazdach użytkowych. Mimo to, inżynierowie z Toyoty byli w stanie zaprojektować rodzinne auto o małych gabarytach – mowa o projekcie SA. Niestety model ten nie zdobył rzeszy klientów, głównie ze względu na ówczesny kryzys finansowy, który udzielił się również Toyocie.
W 1950 roku doszło do roszady na stanowisku prezesa firmy – zamiast Kiichiro Toyody powołano Taizo Ishidę. Dzięki modernizacjom w zakresie struktury firmy i coraz lepszej koniunkturze sytuacja Toyoty poprawiła się, co przełożyło się na rosnące zyski. W czasie tym do produkcji trafia model Crown, znajdujący się na rynku od 1955 roku. Dwa lata później debiutuje Corona, która produkowana była aż do 1996 roku. Sukcesy Toyoty wiązały się w dużej mierze z eksportem aut do USA.
Lata sześćdziesiąte upływają pod dyktando modelu Publica, który trafiał do klientów przez 17 lat, począwszy od 1961 roku. Jego miejsce zajął Starlet, produkowany od 1978 roku. Jednak o prawdziwej rewolucji można mówić od 1966 roku, kiedy swój debiut zalicza pierwsza generacja Toyoty Corolli. Samochód posiadał silnik o pojemności 1077 ccm i mocy 52 KM. W kolejnych latach wartości te podwyższyły się do 68 KM i 77 KM. Auto można było kupić w wersji 2. i 4. drzwiowej i kombi.
Corolla to najpopularniejszy model Toyoty i jest produkowany do chwili obecnej. W 2007 roku pojawiła się już dziesiąta generacja tego auta, jednocześnie z Aurisem. Od tego momentu można ją dostać jedynie w wersji sedan i kombi, bowiem „funkcję” hatchbacka sprawuje właśnie Auris. Omawiając Corollę jako model, warto zwrócić uwagę na piątą generację auta, bowiem była to pierwsza Corolla z napędem na przednią oś.
W latach osiemdziesiątych miejsce miało wprowadzenie kolejnej Corolli, produkcja kolejnych wersji Celici czy modelu Land Cruiser. Dodatkowo, w 1988 roku rozpoczęto produkcję luksusowych aut Lexus, przeznaczonych początkowo na rynek amerykański – w 1991 roku marka ta zawitała w Europie. Kilka lat później, w 1998 roku, Toyota nabyła pakiet większościowy marki Daihatsu.
Tagi: Daihatsu, historia toyoty, Kiichiro Toyoda, toyota celicia, toyota corolla
Bardzo fajnie się czyta ten artykuł. Gratka dla fanów marki Toyota.
Kawał historii. Toyota to jednak porządna marka.